Hoe richt u zo veilig en betrouwbaar mogelijk uw bedrijfsnetwerk in?

Hoe richt u zo veilig en betrouwbaar mogelijk uw bedrijfsnetwerk in?

Een robuuste digitale netwerkinfrastructuur is hét fundament van iedere ICT-omgeving. Zeker nu onze maatschappij in hoog tempo digitaliseert en data én toepassingen zich in toenemende mate buiten het bedrijfspand bevinden in o.a. de cloud. Is een verbinding niet beschikbaar, kan dat al gauw een schadepost voor de onderneming betekenen. En wat te denken van door datalekken ontstane imagoschade en claims?

Hoe u uw (fysieke) infrastructuur zo veilig en betrouwbaar mogelijk kan inrichten, is dan ook dé cruciale vraag. In deze blog leest u waarom dark fiber verbindingen de veiligste bouwstenen zijn voor uw ICT-omgeving en vertellen we meer over de elementen die de kwaliteit van uw netwerk bepalen.


De juiste keuze van infrastructuur voor uw organisatie

Waar het netwerk voor gebruikt wordt, bepaalt voor een groot deel de keuze in infrastructuur. Werkt uw organisatie veel met bedrijfskritische systemen en/of privacygevoelige gegevens? Dan zijn een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid van cruciaal belang. Met het oog op veiligheid is een managed dark fiber verbinding de beste keuze voor uw ICT-infrastructuur. Waarom?

  • Een dark fiber glasvezelverbinding is te gebruiken als private verbinding. U krijgt een volledig eigen glasvezelverbinding, welke uitsluitend voor de behoeftes van uw eigen organisatie kan worden ingezet.  
  • Alle (belichtings)apparatuur is in uw eigen beheer: configuratie en monitoring van de actieve componenten doet uzelf.
  • Onze glasvezelverbindingen liggen op een diepte van 60 à 70 centimeter in hoogwaardige mantelbuizen ondergronds. Dat betekent dat het netwerk alleen op eigen locatie(s) of in een datacenter bovengronds komt.
  • Met dark fiber kunt u een zeer eenvoudige netwerkarchitectuur ontwerpen, zonder verstorende “hub’s” onderweg.  


Monitoring van het netwerk, proactief opsporen storingen

In het geval van een dark fiber verbinding bent u als klant degene die met uw eigen actieve apparatuur de netwerkverbinding monitort (end–to–end). Op “backbone” niveau doet TReNT dat echter ook zelf. Hiertoe passen we de ADVA ALM technologie toe, op basis waarvan we proactief verstoringen in de hoofdaders van ons netwerk traceren. Verhoogde dempingswaardes vertalen zich naar een “alert”, op basis waarvan onze storingsdienst in actie komt; mogelijk nog voordat u zelf in de gaten hebt dat de netwerkverbinding niet helemaal in orde is. De software die we gebruiken geeft ons niet alleen inzicht in de locatie van de (mogelijke) storing, maar draagt ook bij aan het detecteren van ongewenste activiteiten door bijvoorbeeld cybercriminelen. 


Maximale serviceverlening: professioneel Network Operating Center (NOC)

Met een passende infrastructuur, een goede monitoring en professioneel databeheer bent u al op de goede weg naar een veilig en betrouwbaar bedrijfsnetwerk. Natuurlijk zijn er nog veel meer elementen die de betrouwbaarheid van uw netwerk beïnvloeden. Zoals de SLA. 

SLA’s zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit allerlei vormen van dienstverlening: uw ICT-omgeving is zo sterk als de zwakste schakel. Maar hoe hoogwaardig de SLA ook is, onder de streep gaat het om de organisatie die deze moet borgen. Daar zijn we ons, bij TReNT, zeer van bewust. Korte lijnen en goede communicatie staan dan ook centraal. Dit doen we met een kern aan eigen projectleiders (24/7) en een ingespeelde netwerkbeheerder. Persoonlijke communicatie vanaf het moment dat een storing optreedt, frequente updates (aanpak en TTR) en een heldere storingsrapportage na opheffing van het euvel (inzicht in oorzaken, leren van fouten). Daarmee is de impact niet minder, maar wordt het leed beperkt en weet de gebruikersorganisatie ieder moment hoe de vlag erbij hangt. We zeggen weleens gekscherend dat onze meest tevreden klanten bestaan uit organisaties die een storing hebben meegemaakt.    


Levensverzekering op uitval: netwerk-redundantie

Onze grootzakelijke klanten kenmerken zich door het versturen van grote hoeveelheden data over het bedrijfsnetwerk (al dan niet cloud gerelateerd). Daarnaast combinaties met beeld- en spraak applicaties. Daarmee wordt de dark fiber een “lifeline”. Helaas realiseren een aantal organisaties zich dat in onvoldoende mate of wordt om reden van "hoge kosten” afgezien van (volwaardige) failovers.

In negen van de tien gevallen leidt uitval van het bedrijfsnetwerk ertoe dat men alsnog gaat nadenken over het verhogen van de beschikbaarheid van het bedrijfsnetwerk. Gesprekken met onze klanten resulteren dan in allerlei vormen van netwerkoplossingen, waarbij een verantwoorde balans wordt gevonden tussen beschikbaarheid en kosten. TReNT levert hier een belangrijke bijdrage aan door het:

  • inbrengen van een fijnmazig glasvezelnetwerk, waarbij ieder jaar weer miljoenen worden geïnvesteerd in het creëren van ringen (hoofdstructuren)
  • meedenken met klanten en vertalen behoeftes en beschikbare budgetten naar de meest passende vorm van redundantie: “middelpunt STER”, gedeeltelijke of volledig gescheiden glasvezeltracés. Deze maken we ook inzichtelijk met KML/KMZ-files.


Tot slot
Bent u benieuwd naar het optimaliseren van uw bedrijfsnetwerk in termen van betrouwbaarheid, schaalbaarheid en veiligheid? Wilt u nader kennisnemen van de “best practices” van branchegenoten? Neem dan contact op met Business Developer Ewout Naafs via naafs@trentglasvezel.nl


Ewout Naafs, Business Development

Ewout richt zich in zijn werkzaamheden op het ontwikkelen van bestaande en nieuwe grootzakelijke klanten, nieuwe toepassingen & waardeproposities, alsmede op strategische en tactische inkoop.



Daag ons uit met uw vraag.

Neem contact met ons op via het contactformulier. Of bel direct met één van onze specialisten via 053 - 711 41 00.

Goed nieuws
U bent een stap dichterbij het meest dynamische glasvezelnetwerk van Nederland. Op uw locatie(s) is namelijk (zakelijk) glasvezel van TReNT beschikbaar. Laat hieronder uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Of neem zelf contact met ons op via 053 - 711 41 00.
Speciale voorwaarden
Voor uw locatie(s) kunnen wij momenteel geen garanties afgeven. Dit kan komen omdat ons glasvezelnetwerk niet bij u in de buurt ligt of dat er bijzondere omstandigheden zijn. Graag komen wij met u in contact om samen te kijken naar de mogelijkheden. Laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op of bel met één van onze specialisten op  053 - 711 41 00.
Bedankt voor uw aanvraag. U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie.